数 The numbers 2
This week I taught a high-school student one of Mozart’s masterpieces, “Piano Sonata No.12 F dur K.332(300k).
今週は高校生の生徒さんに、モーツァルトピアノソナタ第12番のレッスンを行いました。
Initially, the student called this “Sonata No. 332.”
この生徒さんは最初、この作品のことを「ソナタ332番」と言いました。
So, I corrected her,“That is Sonata No.12, not 332.”
それで、私は「332番でなく12番です。」と直しました。
These triple digits are Köchel catalogue that is the chronological numbers for Wolfgang Amadeus Mozart.
これら3桁の数字は、ケッヘルナンバーと呼ばれているもので、モーツァルトの作品に年代順に振られている番号です。
As a matter of fact, this work is the one that has generated a lot of controversial discussion in the music history.
実のところ、この作品については音楽史の中において、沢山の議論が交わされてきました。
It was considered to be K332 in the first version of Köchel catalogue.
ケッヘルカタログの第一版では、K332とされました。
However, it was reckoned as K330k as it was probably composed while he stayed in Paris in the summer of 1778.
しかし、1778年夏にモーツァルトがパリに滞在していた時の作品ではないかと考えられるようになりました。
The rationale behind this was that two musicologists asserted that the four pieces including this No.12 showed the typical Paris style.
その根拠となる背景に、二人の音楽学者がこの第12番のソナタを含む4つの作品について、典型的なパリ風様式を持っていると主張した事実があります。
As Alfred Einstein accepted their theories, these four pieces A minor (K310), C major (K330), A major (K331) and F major (K332) were placed on the works in Paris in the third version and after.
アルフレッド・アインシュタインという音楽学者が彼らの理論を受け入れたことによって、第3版においては、これらの作品 ― 即ち、イ短調(K310)、ハ長調(K330)、イ長調(K331)、ヘ長調(K332)は、作曲家のパリ滞在の時期かそれ以降であったとされました。
However, some subjective criticisms, such as empirical study by Wolfgang Plath and Allan Tyson arose.
しかし、 ウォルフガング・プラートやアレン・タイソンといった人々による実証学的研究による主観的批判が起きました。
As a result, the positioning of these sonatas changed in a major way.
その結果、これらのソナタの位置づけは大きく変わりました。
That is to say, Plath’s assertion that they were composed in the summer in 1780 or later was adopted. Then, it was corrected by Tyson that they were composed in 1783 in Vienna or in Salzburg in the same year.
つまり、これらが1780年夏に作曲されたとするプラートの主張が採択され、その後、ウィーンにて1783年以降に創作されたものであると、タイソンによって修正されました。
In another edition later published, they speculated the period to be the summer of 1783 or the time the composer visited Salzburg with his wife.
後に出版された別のエディションによると、これらの作曲時期は1783年夏か、モーツァルトが妻と一緒にザルツブルグを訪問していた時であろうと推測されています。
Therefore, the double number – K332-300k became meaningless. We may have to place these pieces on the end of 300 or the beginning of 400.
それによって、K332-300kといった二重番号は意味を持たなくなりました。私たちは後に、これらの作品番号を、300の終わりか400の初めに位置づけし直さなければならないのかも知れません。
As Mozart wrote over 600 pieces, organizing all his works perfectly is nearly impossible, but I’d love to try.
モーツァルトは600を超える作品を書きましたから、それらすべてを完璧に体系化することは不可能に近いです。
Did you know it needs 200 hours to play every piece attributed to him?!
彼による作品とされる全ての曲を演奏するには、200時間必要とされることをご存知でしたか?!
今週は高校生の生徒さんに、モーツァルトピアノソナタ第12番のレッスンを行いました。
Initially, the student called this “Sonata No. 332.”
この生徒さんは最初、この作品のことを「ソナタ332番」と言いました。
So, I corrected her,“That is Sonata No.12, not 332.”
それで、私は「332番でなく12番です。」と直しました。
These triple digits are Köchel catalogue that is the chronological numbers for Wolfgang Amadeus Mozart.
これら3桁の数字は、ケッヘルナンバーと呼ばれているもので、モーツァルトの作品に年代順に振られている番号です。
As a matter of fact, this work is the one that has generated a lot of controversial discussion in the music history.
実のところ、この作品については音楽史の中において、沢山の議論が交わされてきました。
It was considered to be K332 in the first version of Köchel catalogue.
ケッヘルカタログの第一版では、K332とされました。
However, it was reckoned as K330k as it was probably composed while he stayed in Paris in the summer of 1778.
しかし、1778年夏にモーツァルトがパリに滞在していた時の作品ではないかと考えられるようになりました。
The rationale behind this was that two musicologists asserted that the four pieces including this No.12 showed the typical Paris style.
その根拠となる背景に、二人の音楽学者がこの第12番のソナタを含む4つの作品について、典型的なパリ風様式を持っていると主張した事実があります。
As Alfred Einstein accepted their theories, these four pieces A minor (K310), C major (K330), A major (K331) and F major (K332) were placed on the works in Paris in the third version and after.
アルフレッド・アインシュタインという音楽学者が彼らの理論を受け入れたことによって、第3版においては、これらの作品 ― 即ち、イ短調(K310)、ハ長調(K330)、イ長調(K331)、ヘ長調(K332)は、作曲家のパリ滞在の時期かそれ以降であったとされました。
However, some subjective criticisms, such as empirical study by Wolfgang Plath and Allan Tyson arose.
しかし、 ウォルフガング・プラートやアレン・タイソンといった人々による実証学的研究による主観的批判が起きました。
As a result, the positioning of these sonatas changed in a major way.
その結果、これらのソナタの位置づけは大きく変わりました。
That is to say, Plath’s assertion that they were composed in the summer in 1780 or later was adopted. Then, it was corrected by Tyson that they were composed in 1783 in Vienna or in Salzburg in the same year.
つまり、これらが1780年夏に作曲されたとするプラートの主張が採択され、その後、ウィーンにて1783年以降に創作されたものであると、タイソンによって修正されました。
In another edition later published, they speculated the period to be the summer of 1783 or the time the composer visited Salzburg with his wife.
後に出版された別のエディションによると、これらの作曲時期は1783年夏か、モーツァルトが妻と一緒にザルツブルグを訪問していた時であろうと推測されています。
Therefore, the double number – K332-300k became meaningless. We may have to place these pieces on the end of 300 or the beginning of 400.
それによって、K332-300kといった二重番号は意味を持たなくなりました。私たちは後に、これらの作品番号を、300の終わりか400の初めに位置づけし直さなければならないのかも知れません。
As Mozart wrote over 600 pieces, organizing all his works perfectly is nearly impossible, but I’d love to try.
モーツァルトは600を超える作品を書きましたから、それらすべてを完璧に体系化することは不可能に近いです。
Did you know it needs 200 hours to play every piece attributed to him?!
彼による作品とされる全ての曲を演奏するには、200時間必要とされることをご存知でしたか?!
このブログへのコメント